domingo, 19 de octubre de 2014

Tema 2: Xarxes i aprenentatge (Entorn Personal d'Aprenentatge)


 
 
EL MEU PLE
 
 
La primera vegada que he sentit parlar dels Entorns Personals d'Aprenentatge (PLE) ha estat en aquesta assignatura. Algunes de les meves companyes de classe ja havien realitzat a primer, a l'assignatura Bases didàctiques i Disseny Curricular, una introducció en aquest concepte i havien elaborat el seu PLE en aquell moment.
 
Per conèixer el concepte, les seves característiques i quines parts el formen he hagut de llegir sobre el tema, reflexionar i comprendre què significa, com es pot elaborar i quines són les seves repercussions al meu procés d'aprenentatge.
 
A partir del material penjat al moodle, he pogut accedir a vídeos, articles o blocs, amb els quals he obtingut més coneixements sobre el que són i com puc elaborar el meu propi PLE.
 
Segons Adell i Castañera (2013) "Entornos de aprendizaje:claves para el ecosistema educativo en red" (accés al llibre aquí) un PEL és :
 
"Un conjunt d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats que cada persona utilitza de forma habitual per aprendre".
 
 
 
 
 

 
Al següent vídeo  també podem destacar com Adell exposa amb molta claredat i simplicitat les característiques i part principals d'un PLE.
 
 
 
 
 Vídeo You Tube
  (llicència CC, reutilització permesa)
 
 
 
En el meu cas,  com que no he realitzat l'assignatura de primer, faré una comparació del meu PLE quan vaig estudiar la primera volta a la universitat (pots conèixer més sobre el meu perfil aquí) amb el que tinc en aquest moment.
 
 
 
Esquema d'elaboració pròpia amb https://bubbl.us/
 
 
 
Jo vaig començar a estudiar a la universitat allà per l'any 1992. En aquell moment les eines i recursos per aprendre es trobaven quasi íntegrament centrats en contextos més personals.
 
El món de les noves tecnologies començava a sorgir i no tots teníem accés. Per una banda, la major part dels coneixements eren transmesos pels mestres i els llibres o apunts que donaven a classe,  fent que la informació estigués organitzada per matèries i que tothom rebés la mateixa. Per altra banda, les relacions i la comunicació es trobaven limitades a situacions d'interacció més personals.
 
En aquell temps, la idea que començava a generalitzar-se era que quan finalitzaven d'estudiar i rebíem el títol, encara necessitàvem d'altres eines i recursos per continuar aprenent. Ja no era suficient adquirir coneixements sinó que per avançar i ampliar més la nostra experiència a nivell professional, havíem de continuar amb l'aprenentatge. Això suposava una nova forma de comprendre el procés d'aprenentatge, anant més enllà de la simple transmissió de coneixements.
 
Va ser durant els anys que jo vaig estar estudiant, quan començà un canvi al món de l'educació i en la societat en general pel que fa a les noves tecnologies. És el començament del desenvolupament d'Internet, apareixen els telèfons mòbils... I tot això es va implantant a la nostra vida quotidiana, la qual cosa ens obrirà noves possibilitats de comunicació i d'informació amb el món.
 
Els meus records de la forma que teníem d'estudiar  està molt allunyat del que faig avui en dia. Per aquest motiu, l'estructura dels dos PELS es troba tan distant.
 
A continuació, podem veure a través del mapa conceptual del meu PLE actual com apareixen grans diferències.
  
 
 
 Esquema d'elaboració pròpia amb bubbl.us i Gimp2
 
 
Es pot apreciar amb claredat les variacions en l'elaboració del meu PLE actual. 
 
Per un costat, l'ús d'Internet en aquest moment suposa per a mi una de les eines més potents respecte a l'adquisició i el tractament d'informació.  I de l'altra, l'ús del  mòbil o internet m'aporta una connexió molt forta i  m'afavoreix les relacions i la comunicació amb altres persones i amb el món en general. En definitiva, tot això potencia la creació d'altres contextos educatius i l'accés a recursos i eines per aprendre de forma cada vegada més autònoma.

Avui en dia, les noves tecnologies formen part de la meva vida quotidiana i també són una eina d'aprenentatge. Cada dia aprenc coses noves i adquireix nous coneixements sobre programes, llocs on trobar la informació que em fa falta, nous contextos de comunicació, a més de  nous espais  per compartir els meus coneixements i reflexionar sobre la informació i els coneixements que vaig adquirint.

Aprendre ja no em suposa només adquirir els coneixements sinó que he hagut de  desenvolupar unes capacitats  i habilitats que abans no tenia, entre les quals ressaltaria:
 
- Obtenir la informació de forma més autònoma. El que ens aporten els professors és més una guia, proporcionant-nos el punt de partida.

- Discriminar i organitzar tot el que m'arriba. Estic aprenent a diferenciar la informació per detectar aquella que sigui més fiable i que em pot aportar al meu procés d'aprenentatge. 

- Reflexionar i analitzar tots els continguts als què tinc accés. De tota la información  que llegim al món virtual, hem de saber fer valoració, criticar-la, opinar,... En definitiva, fer-la nostra.

- Reconstruir els  meus coneixements, és a dir, transformar-los. Una vegada hem organitzat, analitzat i reflexionat sobre la informació que rebem, hem de ser capaços de tornar a crear els nostres coneixements, incloent-hi a les nostres estructures mentals els nous aprenentatges.

- Compartir amb els altres. Saber demanar ajuda i compartir els  coneixements propis ens ajuda a aprendre millor, ja que l'adquisició de coneixements es basa en la valoració, la reflexió i la construcció d'estructures mentals més completes i elaborades.

Per últim, he de destacar que encara tinc molt per aprendre i crec que estic només al principi d'un camí que he de valorar i aprofitar al màxim.

Pel que fa al meu PLE s'ha ampliat molt al llarg d'aquests anys, però encara em trobaré amb molts canvis, de tal forma que aniré augmentant i descartant eines i recursos que ho portaran cap a una contínua evolució, transformació i millora.

I com a futura docent el més important és continuar amb el procés d'aprenentatge, cercar recursos i eines que m'ajudin a desenvolupar el meu treball de forma adient i anar evolucionant al mateix temps que evoluciona la meva vida, adaptant-me i transformant la meva tasca en funció del que vaig trobant pel camí.

 


WEBGRAFIA:

http://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/24647/1/CastanedaAdell2011preprint.PDF

http://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/Adell&Casta%C3%B1eda_2010.PDF

http://www.um.es/ple/libro/

http://search.creativecommons.org/

https://www.youtube.com/watch?v=MPUlHtYfSzA

https://www.youtube.com/watch?v=K0sN5O2ir4M

http://canalcita.com/video/93D3Y9NDBN2K/Entrevista-a-Jordi-Adell-y-Linda-Casta%C3%B1eda

















 
 



No hay comentarios:

Publicar un comentario