lunes, 8 de diciembre de 2014

Tema 5: Les TIC a Educació Infantil

 
 
Avui en dia, els infants es troben immmersos en una societat que utilitza, cada vegada més,  les noves tecnologies de manera quotidiana i natural. Si els nens arriben a l'escola amb aquestes realitats, el paper de l'educació és facilitar les eines i recursos per poder conèixer i desenvolupar-se de forma adient a la societat a la qual viuen.
 
Creative Commons search

He de dir que no m'havia plantejat abans com es podien integrar les TIC al sistema educatiu. Potser la primera idea que em sorgia era simplement mostrar als infants la forma d'utilitzar-les a nivell més mecànic que d'aprofitar-les i potenciar el seu valor com a recurs d'aprenentatge.
 
A l'entrada on vaig parlar de les  possibilitats i limitacions del software educatiu, ja vaig fer una petita reflexió sobre la integració de les noves tecnologies a l'àmbit educatiu. Una vegada que vaig conèixer millor en què consistia i el que ens podia oferir, la meva opinió s'ha modificat.
 
És veritat que la manca d'informació i coneixements sobre el tema i la meva poca experiència a l'àmbit educatiu hi han set un inconvenient. Però, a poc a poc estic aconseguint més coneixements, he pogut veure diferents experiències i amb les meves pròpies reflexions, estic configurant una imatge més oberta i descobrint noves possibilitats de les TIC a l'educació.

Respecte a la integració de les TIC a l'Educació Infantil, pensó que no és una tasca fàcil i ha d'haver-hi una successió de transformacions  pel que fa a la  metodologia, organització i al currículum, però també hem de canviar les valoracions i creences per part dels docents que són els que al final ho posaran en pràctica a la seva aula.
 
A la lectura ASOREY, E. GIL, J "El placer de usar las TIC en el aula de infantil" TRIBUNA ABIERTA, es pot observar com ha estat l'evolució a escala d'organització i metodologia  per utilizar les TIC com una eina quotidiana amb un objectiu educatiu. Tanmateix ens ofereix opcions i eixemples per realizar a l'aula d'infantil.
 
 
 
 
 
 
Sobre les variacions organitzatives que exposa la lectura, podria destacar l'adequació d'espais físics dins de l'aula per ubicar la maquinària tecnològica; la disposició de temps per als infants, però també per al docent (preparació i organització de les activitats, avaluació d'aquestes i temps per a la seva formació) ; diversitat en el tipus d'agrupaments (treball individual, en parelles,...).
 
Respecte a la metodologia, les noves tecnologies han modificat especialment els entorns d'aprenentatge, convertint-los en un entorn actiu, és a dir, en canvi constant. Ja no és definitiu allò que diu el mestre o el que posa el llibre de l'assignatura, sinó que hem de tenir en compte que les noves tecnologies ens ofereixen més varietat d'informació, ens dona la possibilitat de reflexionar i analitzar tot el que aprenem i trobar el  propi camí per tal de desenvolupar el nostre coneixement.
 
Quan parlem d'Educació Infantil, hem de ser conscients de l'edat dels nens, del moment evolutiu en el qual es troben i hem d'adaptar encara més la metodologia al nivell de desenvolupament. En un principi, els infants de 3 a 6 anys encara están desenvolupant una sèrie de destreses psicomotrius i de comprensió del món que els envolta que hauran de ser l'eix principal per elaborar la programació i triar els objectius i continguts d'acord al currículum.
 
Llegint diferents articles, blocs i webs a la xarxa he trobat un llibre on m'ha paregut molt interessant les explicacions que fa sobre el procés de desenvolupament dels infants i la integració de les TIC (CASES, J TORRESCASANA, M R Les tic a l'Educació Infantil. Editorial UOC). Aquest exposa alguns aspectes que hem de tenir en compte a l'hora d'utilitzar aquest recurs a l'aula i, des del meu punt de vista, són bàsics per executar un tipus de metodologia adaptada a aquesta etapa d'infantil. 
 
Per una banda, es destaca que la relació alumne-docent ha de ser diferent. El docent actuarà de guia, d'orientador i posarà a l'abast de l'infant les adaptacions necessàries per poder adquirir més autonomia en el seu procés d'aprenentatge. Per altra banda, potenciar l'ús cooperatiu i col·laboratiu  permetrà ampliar les relacions personals i així adquirir influència de totes les persones que l'envolten. A més, les TIC afavoreixen la destresa motriu i milloren el control oculomotor i per aquest motiu, la interacció i participació activa potenciarà i desenvoluparà les competències psicomotrius de l'infant.
 
 
Per concloure aquesta entrada, he de dir que les experiències que he vist i sobre les quals he llegit, m'han obert els ulls i m'han donat l'oportunitat de conèixer més opcions per utilitzar les TIC  a l'aula i valorar les seves oportunitats d'aprenentatge per als infants i per jo com a docent.
 
 
Alguns eixemples d'integració de les TIC...
 
 
LA PDI A INFANTIL. CONTROL D'ESFÍNTERS
 
 




LA CÀCERES DEL TRESOR
 
 

 
 
Eixemples càceres del tresor:
http://www.xtec.cat/~mlluelle/caceres/contes.htm



Bibliografia:

ASOREY, E. GIL, J.  El placer de usar las TIC en el aula de infantil. TRIBUNA ABIERTA

ADELL, J. Internet en el aula: A la caza del tesoro. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. núm 16-abril 2003.



https://es.scribd.com/doc/13194105/Las-Tic-en-Ed-Inicial-y-1er-Ciclo-de-Primaria

http://books.google.es/books?id=aDfQE3XUVGwC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false



No hay comentarios:

Publicar un comentario