viernes, 19 de diciembre de 2014

Tema 6: Les TIC per a la relació família-escola

 
La família i l'escola són els principals àmbits educatius i de socialització els primers anys de vida.  Ambdós comparteixen la tasca d' aconseguir un ple desenvolupament psicològic i físic, el qual conforma la base per al seu futur com a persona. Per aquest motiu, la seva relació i comunicació ha de ser fluida, complementària, cordial i constructiva, sempre basada en la confiança, la tolerància i el respecte, la qual cosa afavorirà l'intercanvi i l'enteniment de les dues parts en benefici  de l'infant. A una petita reflexió que vaig fer a segon a l'assignatura de Psicologia defineix clarament com la família és un factor fonamental en el procés d'ensenyament-aprenentatge (http://alicia-segon.blogspot.com.es/2013/01/tema-4-factores-interpersonales-en.html).

Les TIC formen part fonamental de la quotidianitat dels infants. Aquests, nascuts envoltats de tecnologies, s'han convertit en usuaris actius de la societat de l'informació, és a dir, ciutadants digitals que van a incorporar al seu aprenentatge aquests espais. Llavors, la família i l'escola han de guiar als infants per poder usar-les amb reflexió, coneixement i consciència.

Per una banda, al nostre país la participació i implicació de les famílies a l'escola és encara una assignatura pendent. No obstant això, al llarg dels últims anys, s'està creant una connexió més pròxima i compromesa. A poc a poc, a partir de les diferents lleis educatives, aquestes relacions es veuen cada vegada més un factor clau per millorar l'educació de l'alumnat.  La lectura "La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas" (MªCarmen Aguilar y Juan J. Leiva) ressalta com la Llei Orgànica d'Educació (LOE) de 2006 manifesta que les institucions educatives han de fomentar la participació de les famílies per construir una escola inclusiva, facilitant-les la informació i formació necessàries per poder fer-ho.  
 
Per altra banda, destacar que l'alumnat d'avui en dia, natius digitals,  precisa d'aprenentatges molt diferents. Les famílies, que en la majoria dels casos es troben a un altra línia generacional, moltes vegades no són capaços d'ajudar als seus fills perquè la falta d'informació i de formació els fan sentir incapaços de controlar eines i recursos que els seus infants utilitzen amb habilitat.

Davant d'aquesta situació de desconeixement, l'escola pot donar suport a les famílies, oferint eines per poder aprendre a manejar-les,  informar sobre quines possibilitats educatives tenen i també estratègies per ajudar als seus fills a utilizar-les de forma adient. Al següent vídeo una mare explica les seves experiències amb les TIC en el procés d'aprenentatge de la seva filla.



Creative Commons





Esquema realitzat a classe



Conèixer quines són les necessitats de les famílies davant les noves tecnologies és molt important per poder començar a treballar des de l'escola. Com determinen Ballesta y Cerezo (2001) a l'article "Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación" , és imprescindible saber si les famílies estan interessades en rebre formació i què condiciona l'ús de les TIC a  l'àmbit quotidià. A partir d'aquest coneixement, Trujillo (2011), al pla d'actuació proposat per educar a les famílies en les noves tecnologies, puntualitza altres passos a tenir en compte com: informar-les sobre el valor que tenen les noves tecnologies pel que fa a la comunicació i a la transmissió d'informació, formar-les per augmentar el seu nivell de competència digital i donar la possibilitat de participar i col·laborar amb l'escola a través de les TIC.

Tot això ajudarà a la integració de les famílies a l'escola a partir de nous recursos digitals que Aguilar y Lleiva (2012) mostra a les diferents  experiències de participació descrites al seu article "La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas".

Com a conclusió, dir que les relacions personals de comunicació i intercanvi d'informació són fonamentals i que les noves tecnologies poden ser un bon complement o una alternativa, en alguns casos, per mantenir una relació família-escola productiva i en benefici del procés d'aprenentatge dels infants.





 Bibliografía:

https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/4440/laeducacioncosadedoslaescuelaylafamilia.pdf


Ballesta, J.; Cerezo, C. (2011): Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologies de la información y la comunicación. Educación XXI. 14.2.
Aguilar, M.C.; Leiva, J.J. (2012): La participación de las familias en las escuelas TIC: Análisis y reflexiones educatives. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Nº 40, Enero.
  
 
   


 

 

1 comentario:

  1. Your article is incredibly useful.Everyday your diary inspire Pine Tree State heaps deal and helped to develop one thing new like I actually have developed a brand new app how to install xapk on android this is often great and pleasant.Thanks for the awe-inspiring posts , please keep updated frequently.

    ResponderEliminar