domingo, 9 de noviembre de 2014

Tema 3: Possibilitats i limitacions del software educativo

Abans de començar a ressaltar quines són les possibilitats i limitacions del software educatiu, he de fer una referència al concepte i quin és el seu paper avui en dia a les escoles.


Un software educatiu sinònim de programa educatiu i programes didàctics, designa de forma general els programes informàtics creats amb la finalitat de ser utilitzats com a medi didàctic, és a dir, per facilitat els processos d'ensenyança i aprenentatge. (MARQUÈS, Pere. Universitat Autònoma de Barcelona. El software educativo. Direcció URL: http://www.lmi.ub.es/te/any96/marques_software/. 08 de noviembre de 2014)
 
 
Com ja he anat explicant a les meves anteriors entrades, la societat actual ha sofert una serie de canvis i transformacions relacionats amb l'aparició d'altres tipus d'eines i recursos per a l'educació (La Web 2.0 i l'educació). Aquests poden ser més o menys rellevants, oferir possibilitats o no al procés d'aprenentatge, utilitzar-les com a suport o introduir-les dins del mateix procés d'aprenentatge... Això dependrà  de la visió personal de cadascú cap a les noves tecnologies i d'allò que considerem més important per educar.

En aquesta entrada vull oferir una reflexió de les possibilitats i limitacions que el software educatiu aporta al procés d'ensenyament-aprenentatge. D'aquesta manera penso que, a més d'entendre en què consisteix, podré conèixer les seves potencialitats educatives i així comptar amb un recurs més en benefici dels meus futurs alumnes.
 
Després de llegir les lectures proposades a classe i cercar informació a internet, he pogut tenir una idea més clara del concepte, de com es pot introduir aquest recurs a l'aula i les avantatges i desavantatges de la seva utilització a l'escola.
 
En primer lloc, a la lectura de Santos Urbina "Algunas consideraciones en torno al software para Educación Infantil" Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Múm.13/Nov 00, l'autor destaca una serie de característiques que ha de tenir un software per oferir qualitat educativa.



A més dels elements instrumentals com: menús, instruccions, punters,..., que  juguen un paper important, m'agradaria posar més atenció en determinats aspectes a escala metodològica que, des del meu punt de vista, beneficien o no el procés d'aprenentatge i el desenvolupament dels infants:

- Afavorir l'autonomia és fonamental perquè l'infant pugui organitzar el seu propi procés d'aprenentatge, oferirà la possibilitat d'identificar les seves necessitats, prendre decisions, planificar i seleccionar allò que més l'interessa. I també anar autorregulant els procediments a través de l'autoavaluació.

- Tenir en compte una seqüenciació de la complexitat cognitiva, també penso que és molt important, ja que  perquè els infants vagin avançant i evolucionant a nivell cognitiu, hem de situar les dificultats entorn de la seva zona pròxima de desenvolupament(Definició del concepte). 

- Adaptar la utilització del programa a les capacitats psicomotores dels infants beneficia també la independència del nen en la resolució de les tasques i activitats proposades. A més, generarà una progressió del control psicomotor.

- El tractament d'errades en la consecució de les tasques i activitats, condiciona l'interès de l'infant per continuar amb les propostes del programa. Això afavorirà la motivació i l'interès per continuar. Que el programa fomenti la confiança de l'alumne i la satisfacció amb les seves habilitats i accions em pareix molt interessant. Però el fet que sigui el mateix programa el qual determina quan ha d'aparèixer la resposta correcta penso que condiciona el desenvolupament natural del nen. A les situacions reals d'aprenentatge l'infant compta amb la possibilitat de repetir el procés totes les vegades que facin falta, és a dir, que trobarà la resposta correcta quan estigui preparat.


En segon lloc, a  partir de la lectura  Valverde, J. Módulo I. Procedimiento básico para el diseño y producción de multimedia educativos. Diseño y producción de materiales didácticos on-line,  apareixen detallades les característiques que defineixen un bon software educatiu. A partir de les consideracions de l'autor puc reflexionar i determinar quines seran les avantatges i els inconvenients d'introduir-ho a l'aula.

Creació propia Bubbl.us


Pel que fa a les avantatges, podem ressaltar:

Per una banda, la motivació, l'interès i l'aprenentatge autònom  són  aspectes  rellevants que donen possibilitats al software educatiu per introduir-ho com una eina d'aprenentatge. El software ofereix que els infants puguin treballar i aprendre d'una forma independent, atractiva i dinàmica, la qual  cosa afavoreix l'adaptació a les característiques i necessitats  individuals d'aprenentatge.

Per altra banda, el software educatiu potencia les experiències simbòliques, a partir de la simulació d'accions pràctiques. Això ajuda al nen a representar mentalment elements del seu entorn.

A més,  l'interconnectivitat del software educatiu afavoreix un aprenentatge col·laboratiu i en connexió amb altres (companys de classe, professor...).  A més, l'alumne esta en continua activitat intel·lectual, és a dir, les diferents activitats els proporcionen l'activació mental i el desenvolupament d'accions cognitives, facilitant l'evolució i l'avanç al procés d'aprenentatge.

Per últim, el mateix programa facilita un feedback continu, la qual cosa ofereix possibilitats de corretgir de forma instantània i autónoma les errades.

Respecte als inconvenients de l'ús del software educatiu, he de dir que el més significatiu és la descontextualització dels aprenentatges, però també el fet que els alumnes puguin crear una dependència amb aquest tipus d'activitats, ocasionant un aïllament de la realitat i de les persones que l'envolten,  o centrar-se en aquelles tasques que els resulten més fàcil d'aconseguir i no poder avançar en el procés d'aprenentatge.

Una vegada analitzades les diferents lectures, he pogut comprovar que  qualsevol recurs educatiu, el software educatiu aporta beneficis, però també té una serie d'inconvenients. No obstant això, el més important és oferir als infants oportunitats d'aprenentatge.

En el meu cas, he de dir que fins ara dins dels estudis universitaris i abans al cicle formatiu  que vaig cursar, ens han parlat sempre d'un tipus d'ensenyament basat en la relació de l'alumne amb la seva realitat, és a dir, per aprendre hem de tenir contacte amb els objectes, persones i situacions que ens envolten. Per aquest motiu, en un primer momento, no em pareix un recurs massa adient.

Però, si ens aturem a pensar una mica, les noves tecnologies formen part de la nostra vida, del nostre entorn i no podem desvincular-les del procés d'aprenentatge.  Per això, penso que el més important és oferir recursos  de qualitat i reconèixer quines són les necessitats d'aprenentatge en cada momento i per cada alumne.

Des del meu punt de vista, el software digital no és una eina de la qual hem d'abusar i no crec que sigui del tot adient per adquirir coneixement quan els infants són massa petits.  Però podem trobar el seu lloc dins de les programacions didàctiques, per exemple sent un reforç important si els coneixements ja estan adquirits.

Tanmateix, m'agradaria compartir un vídeo en el qual es reflexa com qualsevol element del nostre voltant (objecte, plantejament, projecte,...) pot convertir-se en un recurs educatiu. Tot depèn de quina és la intenció amb la qual l'utilitzem.



Creative Commons (Reutilización permitida)



 



Bibliografia:

Urbina, S. (2000): Algunas consideraciones en torno al software para educación infantil. Edutec, revista electrónica de tecnología educativa. Num 13, Nov.

 Valverde, J. (s.d.): Módulo I. Procedimiento básico para el diseño y producción de multimedia educativos. Diseño y producción de materiales didácticos on-line.

http://peremarques.pangea.org/funcion.htm#ventajas

http://www.lmi.ub.es/te/any96/marques_software/





 

No hay comentarios:

Publicar un comentario